Frequently Asked Questions

Fiskalizacija

  • Šta je fiskalizacija?

    Fiskalizacija je regulisanje finansijskih transakcija u prometu na malo sa ciljem sprečavanja utaje poreza. Ona uključuje korišćenje elektronskih fiskalnih uređaja za evidentiranje transakcija obveznika fiskalizacije.

    Promet na malo definisan je Zakonom o fiskalizaciji i predstavlja:

    Evo nekoliko ključnih pojmova u vezi s fiskalizacijom:

    • „Fiskalni uređaji“ su elektronski uređaji koji se koriste za evidentiranje finansijskih transakcija i izdavanje fiskalnih računa ili slipova. Ovi uređaji imaju funkcije za čuvanje podataka o transakcijama i povezivanje s centralnim sistemima Poreske uprave radi slanja podataka o prometu.
    • „Obveznici fiskalizacije“ su subjekti koji su zakonski obavezni da primenjuju fiskalizaciju u svom poslovanju. Obično su to trgovci ili pravna lica koja obavljaju promet na malo.
    • „Promet na malo“ ovaj pojam obuhvata sve transakcije koje se odnose na prodaju robe ili usluga krajnjim potrošačima ili fizičkim licima, kao i transakcije koje se odvijaju u maloprodajnim objektima.
    • „Evidentiranje prometa“ se odnosi na beleženje svih finansijskih transakcija koje obavljaju obveznici fiskalizacije koristeći fiskalne uređaje. Ove transakcije moraju biti zabeležene na odgovarajući način i podaci moraju biti dostupni Poreskoj upravi radi kontrole i praćenja.
    • „Poreski nadzor“ Poreska uprava ima ovlašćenja da vrši nadzor nad poslovanjem obveznika fiskalizacije kako bi osigurala da sve transakcije budu pravilno evidentirane i da budu plaćeni odgovarajući porezi 


    Ako na ovoj strani ne nađete odogovor na Vašu nedomici o fiskalizaciji, možete probati na sajtu Poreske uprave ili na našoj arhivskoj strani sa najčeščim pitanjima 

  • Za koga je fiskalizacija obavezna?

    Fiskalizacija je obavezna za obveznike fiskalizacije, što obično uključuje pravna lica ili preduzetnike koji obavljaju promet na malo, odnosno prodaju robe ili usluga krajnjim potrošačima ili fizičkim licima.

    To mogu biti različite delatnosti koje obavljaju promet na malo, kao što su:

    • Trgovina na malo (prodaja robe krajnjim potrošačima);
    • Ugostiteljstvo (restorani, kafići, brza hrana);
    • Turizam (iznajmljivanje smeštaja, turističke agencije);
    • Frizerski i kozmetički saloni;
    • Prodaja pića i hrane (pekare, prodavnice hrane i zdrave hrane);
    • Prodaja odeće i obuće;
    • Apoteke i drogerije;
    • Kiosci i trafike;
    • Usluge održavanja i popravke motornih vozila;
    • Fotografske usluge;
    • Usluge održavanja objekata i okoline;
    • Usluge popravke računara, kućnih aparata, nameštaja i sl.;
    • Usluge hemijskog čišćenja;
    • Građevinske usluge i dr.

    Delatnosti koje su oslobođene od evidentiranja prometa preko elektronskog fiskalnog uređaja možete pogledati OVDE. 

  • Da li paušalci moraju da koriste fiskalnu kasu?

    Paušalno oporezovani preduzetnici su obavezni da koriste fiskalnu kasu za evidentiranje prometa na malo, odnosno sa fizičkim licima, dok oni koji posluju isključivo sa pravnim licima nisu u obavezi da je koriste. 

    Više o eFiskalizaciji i paušalcima možete saznati ovde

  • Šta je potrebno da bi se fiskalizovao?

    Za početak je potrebno da proverite putem šifre delatnosti da li se na Vas odnosi ovaj Zakon. Ukoliko je tako, kao obveznik, potrebno je da prijavite svoj poslovni prostor, obezbedite internet vezu i koristite elektronski fiskalni uređaj sa odgovarajućim softverom za vaše poslovanje. 

  • Kako izgleda proces fiskalizacije?

    Nakon što odaberete fiskalni uređaj, kao fiskalni obveznik možete popuniti prijavu poslovnog prostora na portalu Poreske uprave na linku ePorezi.

    Nakon toga ćete dobiti Uputstvo u svom poreskom sandučetu. Samo autorizovana osoba može pristupiti poreskom sandučetu i direktno se prijaviti na elektronski servis za fiskalizaciju radi zahteva za Bezbednosni element za određeni PIB i poslovni prostor.

    Sledeći korak je personalizacija Bezbednosnog elementa u obliku pametne kartice ili fajla. Autorizovana osoba dobija obaveštenje o izradi i dostupnosti Bezbednosnog elementa.

    Nakon što dobijete Bezbednosni element spajate ga sa uređajem prema uputstvu i automatsko povezivanje sa Poreskom upravom će biti omogućeno. Time se ujedno i završava proces fiskalizacije. 

  • Kako da odaberem kasu za svoj biznis?

    Prvo, istražite zakonske zahteve. Zatim, definišite potrebe vašeg biznisa i uporedite funkcionalnosti, cene i podršku različitih modela fiskalnih kasa. Konsultujte se sa stručnjacima i obratite pažnju na podršku i servis.

    Više o ovoj temi možete pročitati u posebnom tekstu na blogu . 

    Za sva dodatna pitanja kontaktirajte naše profesionalce svaki radni dan 8h-17h na telefon 0648938204. 

  • Da li je isplativije da kupim polovnu ili novu fiskalnu kasu?

    Iako na prvi pogled polovne fiskalne kase izgledaju mnogo jeftinije, one sa sobom vuku mnogo skrivenih troškova. Budite sigurni da se detaljno raspitate pre nego što donesete odluku.

    Više o ovoj temi možete pogledati u detaljnoj analizi na blogu.

  • Kako da nabavim bezbednosni element?

    Od 01. novembra 2021., autorizovana osoba obveznika fiskalizacije se prijavljuje na portal ePorezi korišćenjem kvalifikovanog sertifikata. Tamo bira PIB obveznika za dalji postupak fiskalizacije i direktno se prijavljuje na elektronski servis za fiskalizaciju (ESF). Preko ESF-a, se zahteva izrada bezbednosnih elemenata za određeni PIB i poslovni prostor. Autorizovana osoba može naznačiti ovlašćenu osobu za preuzimanje bezbednosnih elemenata. Prijava se automatski odobrava, ali u nekim slučajevima zahteva pregled i odobrenje službenika za uvođenje obveznika u fiskalizaciju. Bezbednosni elementi se preuzimaju na šalteru „Vaš poreznik“ u nadležnoj filijali Poreske uprave, osim za obveznike CVPO koji ih preuzimaju u Centru za velike poreske obveznike. Prilikom preuzimanja, autorizovanoj osobi se uručuje i potvrda o preuzimanju. U slučaju da je bezbednosni element u vidu fajla, automatski se šalje u poresko sanduče sa instrukcijama za preuzimanje. 

  • Da li bezbednosni element može da istekne?

    Elektronski sertifikat BE je vremenski ograničen. Njegov rok trajanja je najmanje godinu dana, a najviše 4 godine. Bezbednosni element se više ne može koristiti nakon isteka roka trajanja elektronskog sertifikata. Prijava za izdavanje novog BE može se podneti u roku od 30 dana pre isteka roka važenja starog BE. 

  • Kako da postupim ako izgubim ili oštetim bezbednosni element?

    Ukoliko dođe do krađe, oštećenja ili uništenja bezbednosnog elementa usled usled više sile, poput poplava ili požara ili drugih okolnosti, obveznik fiskalizacije je dužan da obavesti Poresku upravu o tome u roku od 3 dana. Obaveštenje se podnosi elektronskim putem preko portala Poreske uprave. 

  • Kako postupiti ukoliko je blokiran bezbednosni element?

    Kako biste zatražili opoziv sertifikata na bezbednosnom elementu možete koristiti elektronske servise za fiskalizaciju (ESF) u sledećim situacijama:

    • Ako ste zaboravili PIN ili PAK;
    • Ako je sertifikat blokiran zbog višestrukih pogrešnih unosa PIN-a;
    • Ako je pametna kartica izgubljena ili ukradena;
    • Ako sumnjate na ugrožavanje privatnosti PFX datoteke ili zloupotrebu od strane zaposlenih;
    • Ako zatvarate preduzeće ili poslovni prostor.

    Da biste podneli zahtev, otvorite stranicu sa detaljima o poslovnom prostoru, pronađite sertifikat koji želite da opozovete i kliknite na „Zahtevaj opoziv“. Navodite razlog zahteva i potvrdite ga. Vaš zahtev će biti prosleđen Poreskoj upravi gde će biti odobren ili odbijen. Ako je odobren, dobićete potvrdu u poresko sanduče na portalu ePorezi, a status sertifikata će se promeniti u „Opozvan“. 

  • Da li je moguće izdavanje računa i prilikom prekida internet veze?

    Da, moguće je izdavati račune i u slučaju prekida internet veze. Prema zakonu, osim u slučaju online prodaje, poreski obveznici su dužni da imaju barem jedan LPFR – lokalni procesor fiskalnih računa. On će beležiti i potpisivati sve transakcije do ponovnog uspostavljanja internet veze. Na taj način se osigurava čuvanje podataka u internoj memoriji elektronskog fiskalnog uređaja sve do trenutka prenosa podataka Poreskoj upravi. 

  • Da li moram da izdam fiskalni račun u papirnoj formi ukoliko obavljam promet na malo isključivo putem interneta?

    U Srbiji, za online prodaju nije obavezno izdavati fiskalne račune u papirnoj formi. Umesto toga, koristi se elektronski sistem fiskalizacije za izdavanje elektronskih fiskalnih računa ili slipova, u skladu sa zakonom. 

  • Da li je moguće na fiskalni račun staviti i neke reklamne poruke?

    Fiskalni račun može da sadrži reklamne poruke u skladu sa zakonskim propisima. Takođe mogu biti navedeni brojevi telefona i drugi relevantni tekstualni podaci za obveznika fiskalizacije i/ili kupca proizvoda ili korisnika usluga. Važno je da ovi podaci, uključujući reklamne poruke i brojeve telefona, budu prikazani manjim i drugačijim fontom u odnosu na ostale informacije na računu kako bi se razlikovali. 

  • Da li na fiskalnom računu moram da upišem PIB kupca ukoliko je on pravno lice?

    Svi tipovi računa, bilo da se radi o prometu ili avansu, kao i različite vrste transakcija poput prodaje ili refundacije, omogućavaju izdavanje fiskalnih računa pravnim licima. U tim situacijama, obavezno je navođenje poreskog identifikacionog broja (PIB) kupca na računu. 

  • Da li je potrebno da izrađujem dnevne izveštaje?

    Ne, dnevni izveštaji više nisu obavezni. Sav promet sa kase se automatski prebacuje na servere PU, zbog čega nikakvo dodatno izveštavanje više nije neophodno.

  • Da li je potrebno da defiskalizujem stari uređaj?

    Defiskalizacija starih kasa po novom zakonu nije neohpodna.